Admiterea în învățământul profesional   :

-Lista cu domeniile, calificările și numărul de locuri disponibile pentru învățământul profesional de la Liceul Tehnologic "Petru Cupcea" Supur:

  •         Domeniul:  Industrie textila si pielarie

                   Calificarea: Confectoiner produse textile

                    Clasa: 0,5 cu 12 de  locuri 

           Domeniul: Industrie alimentară

                    Calificarea: Preparator produse din carne și pește

                    Clasa: 0,5 cu 12 de  locuri 


Procedura pentru  admiterea in invatamantul profesional care cuprinde disciplina de învățământ și programa de examen din care se susține proba suplimentară de admitere, modele de subiecte și bareme de evaluare și notare pentru proba suplimentară de admitere este prezentata in continuare:

 

PROCEDURĂ DE ADMITERE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL

CAPITOLUL I-DISPOZIŢII GENERALE

 

ART.1

(1)Admiterea în învăţământul profesional de stat, în anul şcolar 2024–2025 se face pe baza criteriilor generale de admitere în învăţământul profesional de stat, elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale aprobate prin OMENCS nr. 5068/31.08.2016 cu modificarile ulterioare aprobate prin OME 6070/2023 şi a prezentei Proceduri de admitere elaborată de Liceul Tehnologic ”Petru Cupcea” Supuru de Jos, cu consultarea factorilor interesaţi şi aprobată de către Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ.

(2)Pentru clasele de învăţământ profesional de stat, admiterea se organizează de catre unitatea de învăţământ, în funcţie de numărul de locuri aprobat de ME si ISJ Satu Mare şi numărul de candidaţi.

 

ART.2

Au dreptul  să se înscrie elevii din clasa a VIII– a şi absolvenţii clasei a VIII- a din seriile anterioare pe baza fişei de înscriere în învăţământul profesional, eliberată de unitatea de învăţământ gimnazial.

ART. 3

În etapele procesului de admitere în învăţământul profesional pentru anul şcolar 2024-2025, care presupun comunicarea/afişarea rezultatelor, datele personale ale candidaţilor: numele, iniţiala/iniţialele tatălui şi prenumele vor fi publicate în formă anonimizată, respectiv coduri individuale.

 

 

ART 4.

Lista candidaţilor înscrişi la învăţământul  profesional, se va afişa anonimizat  conform calendarului admiterii în învăţământul profesional, la sediul unităţii de învăţământ, împreună cu graficul de desfăşurare a probei de admitere, în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ.

 

ART.5

Proba suplimentară de admitere se desfăsoară, în perioada menţionată în calendarul admiterii în învăţământul profesional, doar în cazul în care numărul de candidaţi este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învăţământ.

 

 

CAPITOLUL II–PROCEDURA DE ADMITERE

 

Procedura de admitere va fi afişată la sediul unităţii de învăţământ conform calendarului admiterii în învăţământul profesional. Procedura de admitere cuprinde:

 

ART.6

 Admiterea în învățământul profesional se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere calculate în mod diferențiat, dupa cum urmează:
   a) situația în care numarul de candidați înscriși depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ;
   b) situația în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ.

ART.7

(1)În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi de partajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii:

a) media generală obţinută la Evaluarea Naţională din clasa a VIII- a;

b) media generală de absolvire a claselor a V-a– a VIII-a;

(2)În cazul în care, la o calificare profesională, pe ultimul loc există candidaţi, cu opţiunea exprimată pentru acea calificare, care au mediile de admitere, precum şi mediile menţionate la aliniatul  1, egale, atunci toţi  aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.

 

ART.8

 

(1) Calculul mediei de admitere în învățământul profesional se face astfel:

   a) în cazul menționat la art. 6 lit. a):

 unde:
   MAIP = media de admitere in invatamantul profesional;
   ABS = media generala de absolvire a claselor a V-a - a VIII-a;
   EN = media generala obtinuta la evaluarea nationala din clasa a VIII-a;
   PSA = nota la proba suplimentara de admitere stabilita de unitatea de invatamant in colaborare cu operatorii economici parteneri;
   b) în cazul menționat la art. 6 lit. b):

 

 

MAIP = EN,

   unde:
   MAIP = media de admitere in invatamantul profesional;
   EN = media generala obtinuta la evaluarea nationala din clasa a VIII-a.

 

(2)Pentru candidatii care nu au sustinut Evaluarea Naţională, se consideră că media generală obţinută la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a este 1: EN= 1.

(3)Media de admitere în învăţământul profesional, calculată conform art.8 alin (1) lit.a), este utilizată pentru stabilirea ordinii pe lista candidaţilor admişi în cazul în care numărul de candidaţi depăşeşte numărul locurilor din oferta şcolii.

(4)În cazul candidaţilor care au înregistrat mai multe opţiuni în fişa de admitere și numărul total al celor înscriși nu depăşeşte numărul total al locurilor oferite de unitatea de învăţământ, repartizarea pe calificări se face în ordinea opţiunilor din fişa de înscriere, utilizând media de admitere, calculată conform art.8 alin (1) lit.b), drept criteriu de departajare şi de ordonare pe listă a candidaţilor admişi la fiecare calificare.

(5)Media de admitere în învăţământul profesional, calculată conform art.8 alin (1) lit.b), este utilizată pentru stabilirea ordinii pe lista candidaţilor admişi în cazul în care numărul de candidaţi  nu depăşeşte numărul locurilor din oferta şcolii.

 

ART. 9

(1)Disciplina din planul de învăţământ pentru clasa a VIII-a la care se susţine proba suplimentară de admitere este EDUCAŢIE TEHNOLOGICĂ.

 

(2)Programa de examen pentru disciplina EDUCAŢIE TEHNOLOGICĂ– clasa a VIII- a se află la anexa 1 a prezentei proceduri.

(3) Modele de subiecte şi bareme de evaluare sunt prezentate în anexa 2

 

CAPITOLUL III–DESFASURAREA PROBEI SUPLIMENTARE DE ADMITERE

ART.10

(1)Proba de admitere este o probă scrisă din disciplina EDUCAŢIE TEHNOLOGICĂ clasa a VIII-a, cu durata de 60 min.

(2)Subiectele şi baremele de evaluare şi notare se elaborează de către comisia de admitere din şcoală

(3)La proba scrisă, sălile vor fi adaptate acestor activităţi, prin:

a)dotarea corespunzătoare; se va avea în vedere amenajarea sălilor, astfel încât în fiecare sală de examen să existe cel mult 12 candidaţi;

b)eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe candidaţi în elaborarea lucrărilor scrise;

c) Afişarea pe uşa fiecărei săli a listei nominale cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă şi a prevederilor metodologiei care îi informează pe aceştia că pătrunderea în sală cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de fraudă atrag după sine eliminarea din examen.

 

 

ART.11

(1)Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei instruieşte asistenţii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile procedurii de admitere, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli.

(2)La încheierea instructajului, participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alături de celelalte documente ale examenului.

(3)Repartizarea în săli a celor doi asistenţi-cadredidactice de altă specialitate decât cea la care se susţine examenul, se face de către preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi, cu trei sferturi de oră înainte de începerea acesteia.

(4)Asistenţii, care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul de proces- verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, hârtie tipizată pentru lucrări şi hârtie ştampilată pentru ciorne.

(5) Se interzice asistenţilor să  pătrundă  în sală cu  mijloace  electronice de  calcul sau  de comunicare, precum şi cu ziare, reviste, cărţi.

 

ART.12

(1)Accesul candidaţilor în  săli este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei.

(2)Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare.

Asistenţii vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen duce la eliminarea din examen a candidatului de către preşedintele comisiei, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea asistenţilor.

(3)Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica elevilor modul de desfăşurarea probei şi modul de completare a datelor personale pe foaia tipizata.

(4)Candidaţii se aşează câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o coală de hârtie tipizată, pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează a fi lipit. Colţul colii tipizate va fi lipit, după distribuirea subiectelor în săli, numai după ce asistenţii din săli au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce aceştia semnează în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată. Colţurile lucrărilor vor fi lipite numai după ce candidaţii au început să scrie pe foaia de concurs.

 

 

ART.13

 

(1)După anunţarea variantei de subiect extrase de preşedintele comisiei, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, urmând ca acestea sa fie distribuite în săli.

(2)Comisia de examen va lua toate masurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp cate un subiect pentru fiecare candidat.

(3)Asistenţii primesc subiectele multiplicate şi secretizate în plicuri de la preşedintele comisiei şi le distribuie fiecărui candidat.

 

ART.14

(1) Preşedintele, secretarul sau un membru al comisiei verifică, în toate sălile de examen, dacă subiectele multiplicate sunt complete si lizibile.

(2)Se interzice preşedintelui, secretarului sau membrilor comisiei să dea indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, sa facă modificări ale subiectelor și baremelor.

(3)Din momentul distribuirii subiectelor, nici un candidat nu mai poate intra în sală sau părăsi sala decât daca predă lucrarea scrisă și semnează predarea acesteia.

(4)In cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău și solicită părăsirea temporară a sălii, este însoțit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de examen; în această situaţie timpul alocat rezolvării subiectelor nu este prelungit.

 

ART.15

(1)Timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de 60 min, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.

(2)Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru executarea schemelor şi a desenelor folosesc numai creion negru.

(3)Se interzice folosirea, în timpul probelor scrise, a mijloacelor de calcul. Se foloseşte numai hârtia  distribuită candidaţilor de către asistenţi.

(4)Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise.

 

ART. 16

(1) După ce îşi încheie lucrările, candidaţii numerotează foile, sub îndrumarea asistenţilor, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colţul din dreapta, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini, de exemplu sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini. Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenţi. După încheierea numerotării, candidaţii  predau  asistenţilor  lucrările  şi  semnează  pentru  confirmarea  predării  lucrării  şi  a numărului de pagini.

(2) La expirarea celor 60 min acordate, candidaţii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Trei candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.

(3) La predarea lucrărilor, asistenţii barează spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale  de  predare-primire  pe  care  le  semnează  candidaţii,  precum  şi  în  rubrica prevăzută pe prima pagină a lucrării.

(4) Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în centrul de examen.

(5) La finalizarea probei scrise, asistenţii predau, sub semnătură, lucrările scrise preşedintelui şi celorlalţi  membri  ai  comisiei.  Aceştia  verifică  dacă  numărul  lucrărilor  predate  corespunde  cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise si daca numărul de pagini al fiecărei lucrări coincide cu cel înscris pe lucrare si in procesul verbal.

 

ART. 17

(1) În timpul desfăşurării probei scrise, asistenţii nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de examen. Unul dintre asistenţi stă în faţa clasei, celălalt în spatele clasei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcă aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, poate face şi propunere de începere a procedurii de cercetare disciplinară. În timpul desfăşurării probelor scrise, asistenţii răspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia să verifice dacă elevii au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite  sau  facilita  rezolvarea  subiectelor  de  examen  şi  să  ia  măsurile  ce  se  impun.  De asemenea, asistenţii nu permit candidaţilor să comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.

(2)  Eventualele  tentative  de  fraudă,  alte  nereguli  în  desfăşurarea  examenului,  semnalate asistenţilor de către candidaţi  sau  sesizate chiar de asistenţi, vor fi  comunicate  imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat să verifice şi să ia masurile ce se impun care pot ajunge pana la eliminarea candidatului din examen.

 

ART. 18

(1) Evaluarea şi notarea lucrărilor scrise se efectuează pe baza borderourilor de evaluare, de doi profesori evaluatori.

(2) Toate borderourile, însoţite de listele cu numerele lucrărilor şi distribuţia acestora pe  evaluatori se arhivează de către secretarul comisiei.

(3) Lucrările se evaluează şi se apreciază de fiecare evaluator, separat, respectându-se baremele de evaluare/corectare şi de notare stabilite de către comisie.

(4) Evaluarea şi notarea pe baza baremului se înregistrează în borderourile de evaluare, separate pentru fiecare evaluator.

(5) Rezultatele obţinute de candidaţi la proba scrisă se consemnează într-un proces verbal semnat de membrii comisiei şi de preşedinte.

 

CAPITOLUL IV - COMISIA DE ADMITERE

ART. 19

Comisia de admitere din unitatea de învăţământ este alcătuită din:

a) preşedinte - directorul sau directorul adjunct al unităţii de învăţământ;

b) vicepreşedinte – directorul adjunct sau şeful catedrei/ariei curriculare tehnologii;

c) secretar – secretarul unităţii de învăţământ;

d) membri:

1.  cadre didactice de specialitate care elaborează subiectele pentru proba  de admitere şi evaluează lucrările candidaţilor;

2.  cadre  didactice  care  asigură  înscrierea  candidaţilor  şi  oferă  informaţii  şi  consiliere elevilor şi părinţilor acestora care se prezintă pentru înscriere;

3.  cadre didactice asistenţi pe perioada desfăşurării probei de admitere;

 

ART. 20

Comisia de admitere din unitatea de învăţământ are următoarele atribuţii:

b)  elaborează  Procedura  de  admitere  ,  pe  care  o  supune  aprobării  consiliului  de administraţie al unităţii de învăţământ şi avizării inspectoratului şcolar judeţean;

c) organizează şi răspunde de aplicarea Procedurii de admitere ;

d)  verifică  documentele  prezentate  de  candidaţi  şi  calculul  corect  al  mediei  de  admitere  în învăţământul profesional;

e) sesizează inspectoratului şcolar judeţean orice eroare constatată în completarea documentelor şcolare pentru înscriere şi corectează, acolo unde este posibil, aceste erori; corectarea mediei de admitere în învăţământul profesional calculate greşit se face de către preşedintele comisiei de admitere din unitatea de învăţământ, care semnează şi aplică ştampila unităţii;

f) asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de admitere din unitatea de învăţământ care organizează învăţământ profesional, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;

g)  transmite  comisiei  de  admitere  judeţene    pentru  învăţământul profesional raportul privind desfăşurarea admiterii la unitatea de învăţământ.

 

 

ART. 21

Componenţa comisiei de admitere din unitatea de învăţământ  este  avizată  de  Consiliul  de  administraţie  din  unitatea  de învăţământ şi aprobată de inspectoratul şcolar judeţean.

 

 

 

 

 

 

 

 

CAPITOLUL V - COMISIA DE CONTESTAŢII

 

ART. 22

(1) Pentru soluţionarea eventualelor contestaţii ale notelor obţinute la proba scrisă se constituie Comisia de contestaţii, care îşi desfăşoară activitatea în baza prezentei proceduri de admitere.

(2) Comisia de contestaţii se compune din:

- preşedinte - directorul/directorul adjunct al Liceul Tehnologic ”Petru Cupcea” Supur de Jos

- 1 secretar - secretarul şcolii

- 2 membri evaluatori, cadre didactice de specialitate, alţii decât cei care au corectat iniţial

 

ART. 23

(1) Contestaţiile lucrărilor scrise se depun la secretariatul comisiei de admitere, în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor şi vor fi înregistrate la secretariatul unităţii de învăţământ. Contestaţiile sunt soluţionate în unitatea de învăţământ de către comisia de contestaţii, constituită conform prezentei proceduri.

(2) Pentru rezolvarea contestaţiilor, preşedintele comisiei repartizează   lucrările sigilate membrilor comisiei de contestaţii.

(3) În cazul în care, după reevaluare, se constată o diferenţă de cel puţin 0,5 puncte faţă de evaluarea iniţială, comisia  modifică nota lucrării şi dispune toate măsurile care decurg din această schimbare. Nota acordată după recorectare este definitivă. Hotărârile comisiei de contestaţii se consemnează într-un proces verbal semnat de membrii comisiei şi de preşedinte.

(4) Rezultatele la contestaţii se comunică prin afişarea la avizierul unităţii de învăţământ, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea contestaţiilor.

 

CAPITOLUL VI - DISPOZITII FINALE

 

ART. 24

Absolvenţii învăţământului gimnazial particular autorizat sau acreditat pot participa la admiterea în învăţământul  profesional  de  stat,  conform  prevederilor  din  prezenta procedură. Participarea lor la admitere nu este condiţionată de achitarea unei taxe.

 

Art. 25

Prezentarea de înscrisuri false, la înscrierea în învăţământul profesional, se pedepseşte conform legii şi atrage după sine eliminarea din admitere a candidatului respectiv. În cazul în care descoperirea falsului se face după încheierea admiterii, candidatul respectiv pierde locul obţinut prin fraudă.

 

 

 

Art. 26

Înscrierea şi admiterea în învăţământul profesional se pot face şi după finalizarea etapei de admitere. Înscrierea si admiterea se pot face pe locurile libere, cu respectarea prevederilor metodologiei de admitere.

 

 

 

 

 

 

Anexa 1

Programa şcolară pentru disciplina Educaţie tehnologică şi aplicaţii practice

CLASA a VIII-a

 

Domenii de conținut

CONŢINUTURI

Tehnologii

 - Tehnologii de producere, transport și distribuție a energie electrice. Domenii de utilizare a energiei electrice - Circuitele electrice dintr-o locuință/școală - Vizita de explorare la un operator economic: pregătire, efectuare propriuzisă, concluzii

Design

Elemente de limbaj grafic, estetic și funcțional în domeniul electric

Calitate, economie, antreprenoriat

Consumatori electrocasnici. Consumuri energetice şi reflectarea lor în costuri - Plan simplu de afaceri - Tendințe în evoluția pieței muncii. Mobilitate ocupaţională - Calitatea muncii și relațiile de muncă

Dezvoltare durabilă (stil de viaţă sănătos, mediu curat, influenţa asupra individului/ societăţii)

Metode de economisire a energiei electrice în locuințe - Energie convențională și neconvențională - Securitatea și sănătatea în muncă specifică domeniului electric - Impactul tehnologiilor de producere și utilizare a energiei asupra individului, a societății și a mediului - Protecţia mediului în contextul diverselor domenii profesionale

Activităţi/ocupații/meserii

Domenii profesionale specifice (plan local, zone geografice) - Trasee de educaţie şi formare profesională. Competenţe profesionale

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anexa 2

PROBA DE ADMITERE

 ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL

 

MODEL SUBIECT

 

 Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Timpul efectiv de lucru este de 1 oră

 

Subiectul  l                                                                                                                                              24 puncte                                                                                          

Scrie pe foaia de examen  litera  corespunzătoare răspunsului  corect:

  1. Prin energie se înțelege:
    1. Mișcarea ordonată a purtătorilor de sarcină;
    2. Capacitatea unui sistem de a efectua lucru mecanic;
    3. O mărime electrică ce caracterizează rezistorul .
    4. Din categoria surselor inepuizabile de energie fac parte:
      1. Energia radioactivă;
      2. Lemnul și materialele vegetale;
      3. Căldura internă a Pământului.
      4. Centralele hidroelectrice au efecte negative asupra mediului înconjurător deoarece:
        1. Gazele nocive degajate în atmosferă se întorc pe sol ca ploi acide;
        2. Construcția barajelor de acumulare produce dereglări ale climei, faunei și florei;
        3. Provoacă creșterea radiației la sol.
        4. Din categoria aparatelor electrocasnice fac parte:
          1. Transformatoarele electrice;
          2. Corpurile de iluminat;
          3. Robotul de bucătărie.
          4. Printre domeniile de utilizare a energiei electrice, amintim:
            1. Agricultura;
            2. Stațiile electrice;
            3. Transformatoarele.
            4. Ocupația este o activitate:
              1. Câmp de activitate;
              2. Aducătoare de venit;
              3. Complex de cunoștințe.
              4. Profesia este:
                1. O activitate aducătoare de venit;
                2. Specialitate obținută prin studii;
                3. Activitate meșteșugărească.
                4. Activitatea desfășurată într-o ierarhie de conducere este:
                  1. Ocupație;
                  2. Profesie;
                  3. Funcție.

Subiectul  II                                                                                                             36puncte

1       Transcrieți pe foaia de concurs cifra corespunzătoare fiecărui enunț și notați în dreptul ei litera A, dacă apreciați că enunțul este adevărat, sau litera F, dacă apreciați că enunțul este fals.                                                                                   21pct.

  1. Producerea energiei electrice se realizează în centrale electrice.
  2. Energia termică este transportată la distanțe mari prin conducte izolate termic.
  3. Rezistoarele electrice cu radiație direct au elementul de încălzire construit dintr-un rezistor crom-nichel.
  4. Plita electrică de gătit este un aparat economic deoarece în timpul utilizării nu au loc pierderi de căldură.
  5. Branșamentul reprezintă legătura dintre postul de transformare a energiei electrice și consumator.
  6. Calificarea profesională  reprezintă  un complex de cunoștințe teoretice și practice obținute prin școlarizare și practică
  7. Curriculum vitae este o modalitate de a oferi și de a preciza ceea ce știi să faci, este imaginea experienței profesionale.
  8. În coloana A sunt enumerate surse de energie primară, iar în coloana B centrale electrice care funcționează pe baza acestora. Scrieți pe foaia de examen asocierile dintre cifrele din coloana A și literele corespunzătoare din coloana  B.            15pct.

 

Coloana  A                                                     Coloana  B

  1. Ape curgătoare                                             a. centrală termoelectrică
  2. Mase de aer în mișcare                                b. centrală solară
  3. Combustibili fosili                                       c. centrală nuclearo-electrică
  4. Căldura internă a Pământului                                  d. centrală hidroelectrică
  5. Combustibil nuclear                                     e. centrală eoliană

f. centrală geotermică

 

Subiectul  III                                                                                                           30 puncte

  1. Indicați trei modalități de economisire a energiei în gospodăriile individuale.    15 pct.
  2. Scrieți un scurt eseu în care să vă referiți la:                                               15pct.
    1. Ce forme de energie utilizați în gospodăriile voastre;
    2. Ce impact are asupra mediului obținerea acestor forme de energie;
    3. Ce modalități propuneți pentru reducerea poluării mediului la obținerea acestor forme de energie.

Notă: Se acordă 10 puncte din oficiu.

 

 

 

 

 

 

PROBA DE ADMITERE

 ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PROFESIONAL

 

BAREM DE NOTARE

 

      SUBIECTUL  I

1.b  2.c   3.b   4.c   5,a    6.b     7.b     8.c

 

      SUBIECTUL  II

1.A      2.A    3,A     4,F    5.A      6.A      7.A

1.d      2.e      3.a       4.f      5.c

 

       SUBIECTUL  III

Daca raspunde la trei din cele cinci primeste 15 puncte

-folosirea  becurilor economice;

- izolarea termică a locuințelor;

- înlocuirea geamurilor vechi cu geamuri termopane;

- folosirea centralelor individuale de incalzire;

- folosirea senzorilor pentru iluminatul din curte.

 

Dacă eseul tratează cele trei cerințe se vor acorda cele 15 puncte (3 x 5 pct.)